مریم منتظری؛ محمد سلطانی زاده؛ زهره لطیفی
چکیده
بیماری دیابت همانند هر بیماری مزمن و ناتوانکننده دیگر، فرد مبتلا مخصوصاً کودکان و نوجوانان را با مشکلاتی مواجه میسازد که درنتیجه آن، تمامی جوانب زندگی روزمره فرد تحت تأثیر قرار میگیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر اضطراب ناشی از تزریق انسولین در کودکان و نوجوانان مبتلابه دیابت نوع یک بود. طرح پژوهش ...
بیشتر
بیماری دیابت همانند هر بیماری مزمن و ناتوانکننده دیگر، فرد مبتلا مخصوصاً کودکان و نوجوانان را با مشکلاتی مواجه میسازد که درنتیجه آن، تمامی جوانب زندگی روزمره فرد تحت تأثیر قرار میگیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر اضطراب ناشی از تزریق انسولین در کودکان و نوجوانان مبتلابه دیابت نوع یک بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه با گروه کنترل و مرحله پیگیری 5/1 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان و نوجوانان 8 تا 13 سال مبتلابه دیابت نوع یک استان اصفهان بود. 25 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (10) و کنترل (15) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسهی 45 دقیقهای تحت درمان شناختی ـ رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل درمان خاصی را طی این دورهی زمانی دریافت نکرد. پرسشنامه مشاهدهای دیسترس رفتاری الیوت و همکاران (1987) در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط مادران کودکان و نوجوانان تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر کاهش اضطراب ناشی از تزریق انسولین در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحلهی پسآزمون بود (001/0>P). همچنین نتایج حاصل از پیگیری نیز حاکی از ماندگاری اثر درمان در طول زمان بود؛ بنابراین درمان شناختی ـ رفتاری بهعنوان یک مداخله اثربخش در کاهش اضطراب ناشی از تزریق انسولین در کودکان و نوجوانان مبتلابه دیابت نوع یک محسوب میشود. لذا پیشنهاد میگردد متخصصان غدد و انجمنهای دیابت، مداخلات روانشناختی ازجمله روش درمانی شناختی ـ رفتاری را در برنامه مراقبتی کودکان و نوجوانان مبتلابه دیابت بگنجانند.